Ska Apple börja tillverka lyxaccessoarer?

2014-01-17

Akta er Michael Kors och Louis Vuitton! Det är bara en tidsfråga innan Apple tar sig in på erat territorie och tar med sig sin kända, minimalistiska estetik till lyxaccessoarsbranschen.

Beware Michael Kors, Louis Vuitton: Apple To Expand Into Luxury Fashion and Accessories, Expert Predicts

Det här är budskapet som professorn, märkesstrategen och marknadsföraren av lyxprodukter Scott Galloway sa på konferensen L2 i början av november.

Under sitt tal redogjorde han för sina förväntningar att Apple skulle utöka sin produktkatalog med kläder, handväskor, smycken, solglasögon, klockor och rentav resväskor.

Han motiverar sina misstankar med att Apple alldeles nyligen anställde en ny försäljningschef förra månaden. Personen de anställde är inte vemsomhelst, utan Angela Ahrendts, numera före detta VD för den brittiska lyxaccessoarstillverkaren Burberry. Men efter 8 år på Burberry är det nu något som har lockat henne till Apple. Misstänkt!

Galloway förklarar att problemet med Apple idag är att det är ett lyxmärke i en handelsvarubransch. De gynnas inte av att kopplas ihop med namn som Samsung, Motorola och HP.

Det resulterar i att, "De är Michael Jordan som spelar baseball. Det är inte den bästa användningen av deras märke. De är ett prestigemärke som är fångat i en kropp av teknik och hårdvara."

"Hjärtat och själen i ett stort prestigevarumärke är en uppskattning för varuexponering och hantverksskicklighet; de måste vanligtvis ha en ikonisk grundare; det måste vanligtvis säga något om användaren eller personen som bär deras produkter, vilket betyder att de har uttrycksfulla fördelar; de måste vanligtvis ha mer kontroll över distributionen och ha de högsta marginalerna och de högsta priserna och ha attribut som resonerar globalt," sa han.

"Finns det något märke med mer prestige än Apple?"

Det skulle väl i sådana fall vara Rolex, som det nästan råder någon slags mystik kring idag. Läs mer om Rolex och lyxklockor på Robengström.se.