Hur man kombinerar konvertering med sökmotoroptimering

2015-05-08

Konvertering och sökmotoroptimering är digital marknadsförings två hetaste ord. Länge har man betraktat dessa två områden som skilda ting. Men det finns flera som menar att dessa två aspekter av digital marknadsföring går att kombinera. Och visst behöver dem två varandra, för utan den ena parten så är den andre värdelös. Sökmotoroptimering behöver konverteringsoptimering så att de besökare som kommer in till sajten faktiskt konverterar. För vad är poängen med att dra in trafik som inte konverterar? Och konvertering behöver sökmotoroptimering så att den får trafik att konvertera. För det är ju ingen poäng på att ha väl optimerad sajt ur ett konverteringsperspektiv om det inte finns besökare att konvertera.

Widerfunnel.com har listat flera sätt hur sökmotoroptimering och konvertering lever i symbios med varandra. Här nedan listar vi deras punkter:
 

- Du kommer att uppnå bättre ranking i sökmotorer om du fokuserar en sida på ett specifikt ämne. Detta ökar också konverteringsgraden.

-Att ändra klickbetesrubriker till tydliga och relevanta rubriker lyfter både ranking och konverteringsgrad.

- Byter man ut komplext innehåll som animationer mot en tydlig text så kommer du att se en trafik och konverteringsgrad som ökar.

- En sida som är bra optimerad för konvertering kommer sannolikt öka chansen att få autentiska länkar.

- Sökmotorer kommer att ranka sidor som uppdateras ofta mer högt. Så det skadar inte att ha en fräsch design och ständigt komma med nytt innehåll.

 

I Sverige ser vi många byråer som oftast är det ena eller det andra. Men Wasabi Web specialiserar sig både inom sökmotoroptimering och konvertering. Här kan du läsa mer om hur de ser på konverteringsoptimering.

Är Wasabi Web pionjärer? Kommer vi få se flera så kallade hybridbyråer som bemästrar båda delar? Ja det får framtiden utvisa.