Apple Watch dominerar smart watch-marknaden

2015-07-08

Apples wearable Apple Watch kom ut i slutet av april med mycket pompa och ståt. Sedan dess har världen mer eller mindre suckat ett rungande "meh" och gått vidare med livet. Det är få som sågar klockan rakt av, men det är inte direkt någon som prisar den till skyarna heller. Det är kanske talande att försäljare i Apples butiker blivit utbildade att prioritera klockans kosmetiska egenskaper hellre än de funktionella. Men även där verkar många tycka att det känns mer som en wearable än en accessoar.

Däremot har det kommit en inofficiell rapport som visar att klockan säljer betydligt mer än alla andra smarta klockor på marknaden. Rapporten kommer från Slice Intelligence, som sammanställt data från konsumenter som frivilligt ställer upp med sina inköp. Den här typen av siffror är ofta något tveksamma i sin natur, och har tidigare missat försäljningssiffror med upp till 10 procent (vilken kan betyda miljoner av sålda enheter). Men för tillfället är det de enda siffrorna som finns tillgängliga.

Hursomhelst, enligt data från samma företag såldes Apples klocka fler klockor på en vecka än den största konkurrenten, FitBit, säljer på ett år. Och det trots att Smart Watch är betydligt dyrare än konkurrentens produkt. Detta går stick i stäv med uppfattningen att Apples klocka är ett kolossalt misslyckande.

Läs mer om rapporten här: http://appleinsider.com/articles/15/07/08/apple-watch-collapsing-sales-report-actually-shows-apple-is-crushing-smartwatch-sector

Apple Smart Watch blev kanske inte den lyxaccessoar som experter väntade sig i början av 2014, men nog verkar den ha varit tillräckligt framgångsrik för att vara värd investeringen.